Budak perempuan berbaju kuning

Tarikh: 28 hb.Ogos.2009
Hari: Jumaat
Masa: 9.30 pagi
Lokasi: Jalan Hulu Pasar,Kota Bharu,Kelantan

Subjek: Budak Perempuan Berbaju Kuning.

Dia baru berada dalam likungan usia sepuluh tahun,berbaju kuning dan bertudung hitam. Sambil duduk bersila kemas ,tugasnya pagi itu menjual isi buah nipah.

Raut wajah nya mencerminkan keperitan hidup,dan ia terpaksa menampung beban keluarga dengan mencari rezeki.

Ini lah wajah sebenar budak berbaju kuning yang diambil pada 4hb.Sept,2009

Dia tidak banyak bersuara ,mungkin terasa sedikit malu atau rendah diri namun kelincahan jari jemarinya yang halus dan lembut ternyata memukau pengunjung.Ia pantas mencedok isi nipah dan diisi kedalam kampit plastik.Jual beli pantas berlaku.

Budak perempuan berbaju kuning ini menyimpan seribu rahsia.Baju dan seluarnyanya kelihatan baru dan bersih,sebersih hatinya. Mungkin itu lah pemberian emaknya untuk memberinya semangat menjalankan tugas.

Namun disebalik wajah dan kulitnya yang sedikit gelap ia jelas menampakkan keperitan hidup yang terpaksa dilaluinya. Sekali sekali kelihatan ia memberikan senyuman pahitnya.

Ramai yang bersimpati dengannya dan membeli hasil jualannya tanpa banyak kerenah.

Budak perempuan berbaju kuning , dalam usianya yang masih muda melambangkan kegigihan wanita Kelantan mengikut tradisinya.

Komen:

Alangkah bertuahnya ibu memiliki anak yang sekecil ini dan sudah pun mempunyai komitmen yang tinggi terhadap keluarga.Dia begitu seronok menjalankan tugasnya dan ini adalah mencerminkan anak merdeka yang sebenarnya .Kebebasan yang dianutinya ada nilai ekonomi dan sentimental.

Kabanyakan anak-anak lain yang sebaya dan setaraf dengannya,terutama nya lelaki banyak menghabiskan masa di jalanraya beraksi dengan basikal BMXnya dan membanjiri jalan-jalan raya dilokasi tertentu menonton lagak Mat Rempit !

Sungguh malangnya negara, jika generasi muda begini dibiarkan menjalani hidupnya sedemekian rupa persis buih-buih yang mengisi kemerdekaan negara.Suatu hari ia hanyut dan hilang begitu sahaja tanpa makna.

Amat jauh bezanya dengan budak perempuan berbaju kuning !

~ by Abu ash on September 3, 2009.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: